" Moralkärring "

Vad är moral egentligen? o vad/vem är det som bestämmer vilken moral som är den " rätta "?
Moralen skiftar naturligtvis över tid, men också från samhälle till samhälle och person till person.
För mig är abort en rättighet för den gravida kvinnan, medans en abortmotståndare anser att det är fostrets rättighet att få leva. Vem har rätt rent moraliskt av oss?

Jag anser att det är moraliskt förkastligt att vara otrogen, medans en bigamist inte ser något som helst fel i att ha flera sexpartners samtidigt som gift. Har jag då högre moral än bigamisten?

Att slå sina barn är något av det mest omoraliska man kan göra tycker jag, men i ex Usa så är " spanking " ett helt naturligt inslag i barnuppfostran. Är jag då en mer moralisk förälder?

Det finns nog inga lätta svar på dessa frågor, men vad som är viktigt tycker jag är att varje förälder måste sätta sig ner o verkligen fundera över vad hon/han står i olika frågor. För barnen ser o hör mycket mer än vad vi tror, o det är i hemmet som vi grundlägger deras fortsatta uppfattningar om livet o samhället....

Kommentarer
Anonym säger:

Frida, du är en Fantastisk Mamma, inga tvivel!! Tänk vad skönt att ha en sån som dig i gruppen. Du har så mycket att ge, hoppas bara att du kan få också...



Din A.R.T-Master

2009-01-26 | 21:06:33
Sara säger:

Moralen har ju alltid sina fram och baksidor som allt annat. Men du behöver inte egentligen fundera på din mammaroll - tror och vet att du har klart för dig vad som är rätt och fel..

I morrn ses vi igen - Frida min vän.. hur ska jag sen klara mig utan dig i så många dagar...

Pöss..



2009-01-26 | 21:22:29
Bloggadress: http://charliot.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback