Sömn A-O för att fungera......

Jag har " misslyckats " med mycket som mamma, men mina barns sovrutiner har jag lyckats bra med om jag får säga det själv.
Redan med Engla kände jag att för att hennes liv ska fungera måste mitt liv funka, o utan tillräckligt med sömn blir det svårt.
Därför har Alla mina tre tjejer sovit i egen säng o eget rum, jag har haft en fåtölj som jag ammat dem i, i deras egna rum.
Efter att jag ammat har jag lagt ner dem i sina sängar vid läggdags, o när de blivit fem månader ungefär har jag succesivt slutat med ammningen på natten.

Genom att jag slutat att amma på natten har deras sammanhållande sömn blivit längre o längre o tillslut har de sovit hela natten.
Självklart har de vaknat ibland men då har jag "bara" gått in o puffat dem lite i stjärten tills de somnat om.
Idag sover de alla i princip från 19.00-07.30 i sina egna sängar, om de vaknar har jag alltid gått tillbaks med dem igen till sina rum.

Det viktigaste för mig har varit att göra dem så trygga i sina egna sängar att de vill sova där.Idag är jag glad att jag hållit fast vid min övertygelse även om jag i vissa stunder ( när de inte velat somna om ) helst bara skulle velat ta upp dem o lägga dem hos oss.

Eftersom jag 6 av 7 kvällar lägger barnen själv har fasta läggrutiner varit ett måste för mig, min enda chans till "egen tid " har varit kvällarna. 
Skulle jag inte haft kvällarna som andningshål hade mitt o därmed barnens liv blivit mycket jobbigare.....

Vad som fungerar för just dig o ditt barn vet du bäst själv, men det här är iallafall ett tips som funkat för mig o mina barn...... 

Kommentarer
Sara säger:

skulle behöva få rutiner på min egen sömn ;)

2009-01-29 | 19:21:09
Bloggadress: http://charliot.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback