Vem bestämmer.....

Ofta säger vi föräldrar: Jag förstår inte varför mitt barn gör så här???
Barn gör allt av en anledning. Om deras beteende når resultat dvs uppmärksamhet kommer de att fortsätta med sitt beteende , oavsett vad vi tycker om det.

Därför är det viktigt att vi uppmärksammar det som är bra, o ignorerar det som är mindre bra.
Gör vi det kommer vi upptäcka att deras mindre bra beteenden visar sig alltmer sällan.

Astrid fick ganska ofta utbrott, utan någon egentlig anledning tyckte jag. Men när jag satte mig ner o tittade på de situationer som varit såg jag ett mönster.

Oftast var det i situationer där jag inte hade tid för henne, men där hon behövde mig mer än vanligt. Som t.ex läggningen. Hon visste att jag snart skulle gå in till storasyster men om hon då började skrika o bråka stannade jag ett tag till.

Självklart var det inte så att Astrid medvetet planerade detta, men resultatet av hennes utbrott var att jag stannade och därför fortsatte utbrotten kväll efter kväll....

Efter att jag förändrat läggrutinen, har utbrotten försvunnit o vi får båda en mysigare stund tillsammans.
För vem är det som bestämmer, vi eller barnen?
Vi är de vuxna o vår uppgift är anser jag att ge barnen de verktyg de behöver för att få ett harmoniskt liv.

Men det är jag det......

Kommentarer
Anonym säger:

2009-02-01 | 19:32:41
Lotta säger:

Frida. Du är inte bara en fantastisk mamma, utan oxå en fantastiskt klok kvinna.

2009-02-01 | 19:34:03
Frida säger:

Att någon vill läsa mina tankar o funderingar över livet känns oerhört fantastiskt.

Tack Lotta för din fina kommentar...

Kram Frida

2009-02-01 | 23:12:00
Bloggadress: http://fantastiskamamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback