One step forward , two step back.....

Prövar ett tidsinställt inlägg igen, så imorgon när det här publiceras vet jag inte riktigt vad jag håller på mer än att jag jobbar....
 
 

Jag har funderat mycket de senaste åren över varför jag blivit som jag blivit, vad jag fått via mitt genetiska arv och vad som kommit via min uppväxt....
Dessa tankar har nog alltid funnits där, men blivit mer synliga sedan jag fick barn. För i just barnen speglas ens egna tillkorta kommanden på ett väldigt tydligt vis.
 
Jag har många principer jag alltid följer, principer som innbär att mycket blir enklare men samtidigt också jobbigare.
För mina principer följer inte alltid mina barns beteenden eller viljor, vilket medför att jag får hålla hårt i mina ramar de gånger barnen motsätter sig dem.
Visst vore det enklare att bara låta dem få som de vill och göra dem till viljes, men sån är jag inte och i slutänden så anser jag att mina barn mår bättre av att ha fasta tydliga ramar och inte ha ett liv där man lever vind för våg.
 
Samtidigt kan jag tänka, att vad skulle hända om jag bara levde på, utan att bekymra mig om rutiner, fasta ramar och ordning och reda....
 
Men i samma stund som tanken uppkommer inser jag att det är inte jag och kommer aldrig bli, visst jag ställer höga krav på dem jag älskar.....men samtidigt är kraven på mig själv ändå högre...
 
Jag kommer fortsätta att tycka att läsk är skit, att tv endast får tittas på under vissa dagar, att godis är gott men enbart på lördagar och att mina barn ska lägga sig i tid, att läxor ska göras innan träningar och att middagen är en viktigt social stund där hela familjen ska äta tillsammans.....
 
Ja det kommer jag.....
 

Kommentarer
En pojkmammas vardag - Livet på torpet säger:

Jag önskar att jag var lite mer som du. Men har nog blivit som min mamma, tänjer lite på gränserna ibland ... men men, hur som så är vi världens bästa mammor till våra barn <3

svar: Jag är också en bokmal .. ibland. Ibland kan det dröja månader innan jag ens öppnar en bok.

KRAM

2012-09-05 | 13:22:00
Bloggadress: http://www.elinteg.se
Annas inspiration säger:

Ja man är ju helt enkelt som man är ;)
med goda & sämre egenskaper...
jag har också funderat på vad man ärvt mer de senaste åren...
Gillar också struktur & fasta ramar till stor del,
tror benfast på att alla mår bra av det...Speciellr barn & de som har svårt att strukturera sin vardag tex de med ADHD problematik.

Ha en fin onsdag Frida & hoppas du har en bra dag på jobbet
KRAM

2012-09-05 | 13:26:45
Bloggadress: http://www.annasinspiration.blogg.se
Therese säger:

Jag håller med, här har vi regler och prinsciper, barnen lägger sig senast 19.00 oavsett vardag som helg, de mår bra av fasta rutiner, och det gör jag med... KRAMAR <3

2012-09-05 | 14:01:37
Bloggadress: http://lurans.blogg.se
Alfva säger:

Alla har vi nog saker som vi undrar om vi gör "bra nog", olika förutsättningar och regler. Huvudsaken är ju att man gör sitt bästa! :)

2012-09-05 | 17:18:20
Bloggadress: http://alfva.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback